reklama

Zabetónovaný pohľad na školu alebo poznáte vtip o zajačikovi?

Pribehol zajačik domov zo školy celý rozradostnený. Mamička zajačica, keď videla svojho synka, ako sa raduje, ako skáče takmer až k plafónu, bola zvedavá a hneď sa ho pýtala, čo sa mu v škole prihodilo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Zajačik sa od radosti až zajakával: „Dnes sme mali súťaž v behu a ja som ju vyhral. Bol som prvý. Som tak šťastný. Ja mám školu tak rád. “

„Ako bolo dnes v škole?“ spýtala sa mamička zajačica svojho syna na druhý deň, keď si všimla, že zo školy prišiel v oveľa menšej eufórii. „Dnes sme skákali do výšky a ja som bol tretí,“ povedal zajačik. „No, ale veď to je úžasný úspech. Som na teba veľmi pyšná. Je vidieť, že si na tieto športy nadaný, že ti to ide,“ pochválila mamička zajačika.

Na tretí deň prišiel zajačik zo školy celý smutný, uši sklopené, neprehovoril ani slovo, len odhodil školskú kapsu za dvere a zavrel sa do izby. Mamička zajačica išla za ním a spýtala sa ho, čo sa stalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Dnes sme plávali a ja som bol posledný,“ povedal smutne zajačik.

Mamička ho objala a povedala: „Ale veď to nie je tragédia. Nie si plavec. Nemôže byť každý vo všetkom najlepší.“

„Ja viem,“ povedal zajačik, „ale pani učiteľka mi povedala, že od dnes budem už len plávať.“

Vtip, ktorý často vo svojich besedách používa Jan Mühlfeit, je trefným obrazom nášho školského systému. Ten a vlastne celá naša spoločnosť sú totiž postavené na hľadaní chýb a nedostatkov, ktoré potom systematicky odstraňujú. Nesnažíme sa nájsť a vyzdvihnúť to, čo v dieťaťu je, čím je jedinečné a vytvoriť mu podmienky k maximálnemu rozvoju jeho danosti. Využívame ľahšiu, zaužívanú cestu a poukazujeme a sústreďujeme sa na to, čo mu nejde. A tak úspešnosť (neúspešnosť) detí meriame hľadaním chýb v diktáte, počtom nesprávne vyrátaných príkladov, chýbajúcou slovnou zásobou, neschopnosťou naučiť sa básničku či urobiť kotúľ. To, že dieťa môže byť úžasne manuálne zručné, že môže mať dar zabávať ľudí, že má nadpriemerne rozvinutú empatiu, to je často druhoradé. Čo dieťa vie a čo mu ide, považujeme za samozrejmosť (niekedy dokonca za príťaž), ktorej netreba venovať až toľko pozornosti. Väčšinu času nútime dieťa venovať sa zlepšovaniu toho, čo mu nejde a čo i pri najlepšej vôli z neho génia nespraví.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo by sa stalo, keby sme tento systém otočili?

Ako by asi vyzeral náš svet, keby sa každý z nás zdokonaľoval v tom, čo mu je dané, čo ho baví?

Akú kvalitu života by mal každý z nás, keby toľko času, čo obetuje tomu, aby dosiahol v niečom inom priemerný alebo podpriemerný výsledok, venoval svojmu talentu, svojej danosti?

Že je to nezmysel a fantasmagória?

Možno oveľa menšia, ako ignorovať jedinečný potenciál človeka a ako ho v súlade so systémom „veď takto sa to musí“ od malička nútiť k niečomu, čo mu nejde a čo ho nebaví.

Věra Tepličková

Věra Tepličková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  957
  •  | 
  • Páči sa:  15 236x

V prvom rade som manželka, mama a babička, ktorá nadovšetko miluje svoju úžasnú rodinu. Profesionálne som sociálna pedagogička a vychovávateľka s viac ako 26 ročnou pedagogickou praxou. Už viac ako 10 rokov sa venujem štúdiu ľudského temperamentu. Fascinuje ma pozorovať a študovať správanie ľudí, medziľudské vzťahy v rodinách, pátrať po príčinách problémov a hľadať možnosti ich riešenia. Mojim krédom je citát Marca Vitruvia Pollia: Rodičia majú dať deťom na cestu veľkú výbavu, ktorá by pri stroskotaní lode vyplávala spolu s nimi na hladinu. Zoznam autorových rubrík:  LampáreňS politikmi netancujem.Výchova a vzdelávanie inak.Keď už nič, tak rýmy...Zo života ...Maličkosti z temperamentovej poradne...NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu