reklama

Vzrušila vás kauza Testovanie 5?

V posledných dňoch v médiách rezonuje ďalšia z adrenalínových káuz našej politickej scény – nebudú peniaze na testovanie piatakov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

No, adrenalínových zasa až tak nie, väčšia časť populácie totiž vôbec netuší, čo Testovanie 5 znamená. Z rovnováhy tento fakt vyvádza iba priaznivcov politických káuz, väčšinu učiteľov slovenčiny (materinského jazyka) a matematiky, ktorí sa doslova modlia, aby sa peniaze na overovanie znalostí žiakov nenašli a potom zástancov tohto experimentu, ktorí apelujú na opodstatnenie a význam týchto skúšok, pretože podľa nich sú celonárodné testy jednou z najdôležitejších pozitívnych zmien v školstve za posledné roky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo vlastne Testovanie 5 znamená a aký prinášajú prospech zúčastneným skupinám?

Testovanie 5 vraj slúži na získanie objektívnych informácií o vedomostiach žiakov 5. ročníkov a poskytuje učiteľom, rodičom a samotným žiakom spätnú väzbu, ako sa im darí v porovnaní s ostatnými. V celoštátnom meradle.

A ako je to v realite?

Ak sa opýtate detí, ktoré skúšky absolvovali, čo im testovanie prinieslo, tak odpovedia, že nič. Matematicky a jazykovo zdatné deti sa potešia resp. nepotešia zo svojich výsledkov, deti, ktoré sú v týchto predmetoch priemerné, sa utvrdia vo svojej priemernosti a tí, ktorí sa s matematikou či slovenčinou príliš nekamarátia, „sa dozvedia novinu“, že matematiku a slovenčinu neovládajú a že sú horší, ako tisícky ich rovnako starých neznámych kamarátov. Sú tieto výsledky motiváciou pre deti? Mohli by byť, keby sme s nimi vedeli a najmä mohli v pokoji a v pohode v školách pracovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo prináša toto testovanie učiteľom?

Nič, okrem nervov. Pred skúškami sa jedujú nad deťmi, ktoré sa nepripravujú podľa ich predstáv a po skúškach sa rozčuľujú nad znením otázok a zadaní, ktoré opäť, tak ako každý rok, neboli podľa ich predstáv. Navyše, často sami hľadajú správne odpovede na sporné „logické hádanky“ z NÚCEMU.

Že by z testovania mali teda prospech aspoň rodičia?

Ťažko povedať, ale vzhľadom k tomu, že vopred nepoznajú dopad, výhody ani inú pridanú hodnotu týchto skúšok, neprikladajú im veľkú vážnosť. Niektorí z rodičov dokonca v snahe uchrániť svoje dieťa pred stresom, píšu v deň testov svojim ratolestiam ospravedlnenky, alebo si berú ošetrovné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poslednými priamymi aktérmi, ktorí by mohli mať prospech z tohto testovania, sú samotné školy. Uvádza sa, že tieto skúšky sú jedným z indikátorov úspešnosti a kvality školy. Ako relevantný a objektívny je tento indikátor, je však otázkou. Priemer a dobré výsledky totiž „kazia“ deti, ktorým tieto dva predmety nejdú. Nie sú to vždy len žiaci, ktorí nezvládajú učivo ako také, sú to i deti talentované a obdarené celkom inými prednosťami, ako je znalosť matematiky a slovenčiny. Je paradox, že práve malí športovci, tanečníci, hudobníci, výtvarníci, remeselníci atď., ktorí neuspeli v týchto testoch, sa často na kvalite a úspešnosti školy podieľajú ďaleko viac, ako tí, čo uspeli na výbornú z matematiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo s tým? Ponechať či zrušiť skúšku piatakov?

Ak by som sa mohla len trochu prihovoriť, ak sa nájdu nikomu nechýbajúce tisícky eur, navrhujem ponechať Testovanie 5, ale v celkom inej podobe. Otestujme, aký druh inteligencie u jednotlivých detí prevláda. Pomôžme malým piatakom rozpoznať svoje danosti, schopnosti, svoje predpoklady a vytvorme pre nich druhý stupeň základného vzdelávania tak, aby mohli napredovať práve v tom a práve vďaka tomu, čo ich baví, čo ich zaujíma.

Že to nie je také jednoduché? Že toto otestovať nevieme?

Tak sa to naučme. Nemusíme to stihnúť do konca volebného obdobia. Máme na to dosť času. Možno niekoľko generácií.

Věra Tepličková

Věra Tepličková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  949
  •  | 
  • Páči sa:  14 711x

V prvom rade som manželka, mama a babička, ktorá nadovšetko miluje svoju úžasnú rodinu. Profesionálne som sociálna pedagogička a vychovávateľka s viac ako 26 ročnou pedagogickou praxou. Už viac ako 10 rokov sa venujem štúdiu ľudského temperamentu. Fascinuje ma pozorovať a študovať správanie ľudí, medziľudské vzťahy v rodinách, pátrať po príčinách problémov a hľadať možnosti ich riešenia. Mojim krédom je citát Marca Vitruvia Pollia: Rodičia majú dať deťom na cestu veľkú výbavu, ktorá by pri stroskotaní lode vyplávala spolu s nimi na hladinu. Zoznam autorových rubrík:  LampáreňS politikmi netancujem.Výchova a vzdelávanie inak.Keď už nič, tak rýmy...Zo života ...Maličkosti z temperamentovej poradne...NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu