reklama

Čítanie na dobrú noc alebo bájka o tom, ako sa traja kohúti na jednom hnojisku zišli.

Mladý gazda Matej sa vybral na trh kúpiť si kohúta. Ponuka bola bohatá a trhovníci v snahe predať za každú cenu, podstrkovali svojich kohútov Matejovi až popod nos.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

I sami kohúti cítiac dobré bydlo vypínali hrude, ukazovali krásne perá a kikiríkali o dušu, len aby si ich Matej všimol.

Mňa si kúp a nebudeš banovať, vykríkol prvý kohút. Som silný na tele i v hlase. Stačí mi zakikiríkať a vypnúť hruď a pri nohách mi bude ležať celý dvor. Sliepky mi budú oddané a za trochu priazne budú vajcia znášať ako o preteky. Kým sa mesiac s mesiacom stretne budeš najvyhlásenejším gazdom široko ďaleko. Stačí, ak mi dáš dobrého zrna, čistej vody a strechu nad hlavou a budem ti slúžiť do konca svojich dní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mňa si kúp a nebudeš banovať, skočil mu do reči druhý kohút. Som krásny na tele i v hlase. Stačí mi ukázať svoje pestrofarebné perá, zakikiríkať jednu z árií a pri nohách mi bude ležať celý dvor. Sliepky ma budú ako očarované nasledovať a i keď vajec nebude až toľko, každé jedno z nich bude tak veľké, že do seba ukryje menšie tri. Kým sa mesiac s mesiacom stretne budeš najvyhlásenejším gazdom široko ďaleko. Stačí ,ak mi dáš dobrého zrna, čistej vody a strechu nad hlavou a budem ti slúžiť do konca svojich dní.

Ak chceš byť najvyhlásenejším gazdom široko ďaleko, kúp si mňa, ponúkal sa tretí kohút. Nie som síce ani silný ani krásny v hlase, rozumiem však slepačiemu srdcu i duši a k mi dáš dobrého zrna, čistej vody a strechu nad hlavou, nikdy na tvojom dvore nebude zvada či boj. Tvoje sliepky budú pokojné a budú znášať tie najchutnejšie vajcia široko ďaleko. Ak niekto ochutná čo i len jedno vajce z tvojho dvora, už nikdy nebude chcieť iné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Nuž dobrých kohútov mi núkate“, pochválil trhovníkom zvieratá Matej. „Priznám sa, že všetci traja by sa mi na mojom dvore zišli.“

Keď trhovníci uvideli v neskúsenom gazdovi dobrého zákazníka, tak dlho mu ospevovali kvality svojich kohútov, že nerozhodný Matej nakoniec kúpil všetkých troch.

Prišiel domov a chválil sa svojej mladej žene, ako dobre kúpil.

„A nemal by byť na dvore len jeden kohút?“ spýtala sa nedôverčivo mladá žienka.

„To sú len hlúpe babské reči. Nezáleží na tom, koľko ich tam je, ale čo všetko dokážu. Dokonca si myslím, že je na náš prospech a úžitok, že každý z kohútov má iný cieľ a inú stratégiu. Neboj sa, keď naši kohúti spoja svoje sily, budeme mať najviac, najväčšie a najchutnejšie vajcia v celom chotári.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žienka nadšene prikývla, pomohla mužovi preniesť kohútov na dvor a obidvaja spoza okna sledovali, čo sa bude diať.

No neudialo sa nič. Ani prvý, ani druhý, ani tretí deň.

Kohúti len vyzobali kvalitné zrno, vypili čistú vodu a doružova sa vyspali pod strechou nad hlavou. Počas celého dňa sa prechádzali po dvore, nenápadne sa jeden po druhom obzerali, niekde do niečoho zobli, niekde pípli, no žiadne veľké prekvapenie sa nekonalo. Pripravené sliepky nervózne prešľapovali pri kuríne, kde čakali na život plný radosti a spokojnosti, zvieratá z chlieva i v ohrady netrpezlivo vystrkovali svoje hlávky a čakali na svetlé zajtrajšky. Na celom dvore však vládol pokoj, mier a ticho. Podozrivé ticho. Ticho pred búrkou. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A zrazu ...

V strede veľkého hnojiska sa objavil červík. Veľký a tlstý červík bol pre kohútov prísľubom nielen výbornej pochúťky, ale i potvrdením si svojho ega a pozície na dvore. Zabudli na svoje sľuby a zámery a vrhli sa doprostred hnojiska, kde sa najskôr pustili do červíka, z ktorého si každý chcel urvať čo najväčší kus, a potom i do seba. Za veľkého kriku lietalo perie, lietal hnoj a neskôr všetko živé i neživé, čo sa kohútom priplietlo do cesty. Gazda Matej, ktorého na dvor priviedlo rinčanie skla a zvierací krik, chcel situáciu zachrániť tým, že sa snažil kohútov od seba oddeliť, no márne. Kohúti sa pustili i do neho a keby ho nezachránila jeho mladá žienka, kto vie, či by si život zachránil.

Ponaučenie:

Nie vždy je pri kúpe kohúta múdre počúvať silné a pekné hlasy z tržnice. Ak totiž zdravý rozum vymeníme za sľuby a ak pod vidinou hojnosti ustupujeme z overených hodnôt a právd, môže sa stať, že sa náš dvor premení na bojisko, kde si ani gazda nemôže byť istý svojim životom.

Věra Tepličková

Věra Tepličková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  944
  •  | 
  • Páči sa:  14 390x

V prvom rade som manželka, mama a babička, ktorá nadovšetko miluje svoju úžasnú rodinu. Profesionálne som sociálna pedagogička a vychovávateľka s viac ako 26 ročnou pedagogickou praxou. Už viac ako 10 rokov sa venujem štúdiu ľudského temperamentu. Fascinuje ma pozorovať a študovať správanie ľudí, medziľudské vzťahy v rodinách, pátrať po príčinách problémov a hľadať možnosti ich riešenia. Mojim krédom je citát Marca Vitruvia Pollia: Rodičia majú dať deťom na cestu veľkú výbavu, ktorá by pri stroskotaní lode vyplávala spolu s nimi na hladinu. Zoznam autorových rubrík:  LampáreňS politikmi netancujem.Výchova a vzdelávanie inak.Keď už nič, tak rýmy...Zo života ...Maličkosti z temperamentovej poradne...NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu