Tak naši prváčikovia dostanú 28. 6. dve vysvedčenia. Jedno, v ktorom si nájdu hodnotenie za svoju celoročnú prácu v škole, a druhé, v ktorom si nájdu potvrdenie o tom, na ktorý šport vzhľadom na svoj výkon spred deviatich mesiacov nemajú vôbec ani pomyslieť a na ktorý šport by pomýšľať mohli, pretože sú v ňom o nejaké percento lepší ako celá ostatná populácia pohybovo nezdatných prvákov v krajine.
I keď v tom vidím kopec negatív, som človek pozitívny a myslím si, že toto by bol celkom dobrý začiatok systematickej práce s deťmi. Preveríme počiatočný stav, ponúkneme (a zadotujeme) deťom možnosti, ktoré by mohli viesť k zlepšeniu, na základe týchto poznatkov s deťmi individuálne pohybovo pracujeme, testy zopakujeme a na konci školského roka (keď už na tom štátu tak záleží), vystavíme deťom vysvedčenie. Deti vidia výsledok svojej práce, vidia, či sa zlepšili, zhoršili, či stagnujú. Mohli by ...
Mohli by, ale nie u nás.
U nás to robíme trochu inak.
Na začiatku školskej dochádzky deti otestujeme. Výsledky pošleme do ústredia, kde sa s nimi usilovne celý rok pracuje. Musí sa spracovať množstvo čísiel, tabuliek, percentuálnych porovnaní a nie je mysliteľné, aby sa v závale takejto ťažkej práce, posielali do škôl nejaké spätné väzby alebo podobné hlúposti. Sú radi, keď všetky tie podklady stihnú spracovať do konca školského roka. Až na konci školského roka sa školy dozvedia, že stav pohybovej výkonnosti detí je horší, ako kedysi, čo v podstate už vedeli, a na základe týchto ťažko získaných poznatkov rozdajú učitelia deťom vysvedčenia. Prváci, ktorí už dávno zabudli, že v októbri absolvovali nejaké testovanie, sa dozvedia, že boli (z ich pohľadu) kedysi dávno v niečom dobrí a v niečom menej dobrí.
A ústredie?
Ústredie potom rozdá finančné odmeny za ťažkú prácu úradníkom, ktorí sa nadreli pri sčitovaní, delení a násobení, a na malých prvákov zabudne. Spomenie si približne o 3 roky, vo štvrtom ročníku, kedy prichádza nové testovanie, ktoré za drahé peniaze zistí alarmujúci stav pohybovej výkonnosti našich štvrtákov.
Ako to môžem vedieť?
Či mám nejaké veštecké schopnosti, keď si toto dovolím tvrdiť?
Priznám sa, nemám.
Mám iba zdravý rozum (zatiaľ) a štvrťstoročnú prax, ktorá mi hnusoba potvrdzuje, že pokiaľ hlavnú drinu vykonávajú úradníci na ministerstve, tak stav v teréne sa nelepší a nelepší.